onsdag 22 maj 2019

Jack, jag kom ur Nya Apostoliska Reformationen

Lämnat Narkyrkan: Jack´s historia
4 april 2017 Amy Spreeman

"De svävar i falska profetior och de giriga lögnare som ger dem. De har förkastat Ordet och Mig som givaren av den kärleksfulla sanningen till dem."

Jacks vänner är förlorade till en förfalskad rörelse som går under många namn. Men av Guds nåd har Jack och hans fru funnit frihet i Guds ord. I denna serie vill jag ta läsare bortom textboken av vad som är förklaringen till den nya apostoliska reformationsrörelsen, genom de personliga erfarenheterna från dem som har varit där och vad som hände när Gud öppnade deras ögon för sanningen.

Som en ung pojke i början av 70-talet, fick min mamma, efter att ha blivit dumpad av min playboyfader, några nya vänner som drog henne in i en Jesus-rörelse, ultrakarismatisk "kyrka" strax utanför Charlottesville, Va.

De möttes i en stor herrgård på ca 10 hektar, där tidigare drogmissbrukare och hippier levde och deltog i den karismatiska förnyelsen som flödade ut efter Woodstock kulturen. Alla sökte efter en ny hög, och den här gången låste fast de på det falska evangeliet om materiella välsignelser och känslomässighet genom det de trodde var Helige Ande.

Söndagstjänsten var typiskt 3 timmar lång och var full av dans, falska profetior, och folk skrek meningslösa saker och hävdade att de talade i tungor. Några av de mer andliga männen skulle falla till marken med en duns och hävdade att de hade fallit i anden. Jag kommer ihåg en speciell kvinna som ständigt snyftade fram, påstått i tungor, något som lät som "kunda naya ohsee". Japp. Det var vad de försvarade som ett drag från Gud. Det var vad jag tror, mer denna världens gud än Bibelns Gud.

Min mamma gifte sig med en ex-homosexuell drogmissbrukare i den kyrkan, som missbrukade mig brutalt i åratal. Det visade sig att han hade homosexuella relationer på sidan och han dör nu långsamt av aids. Jag förlåtit honom och vi är vänner nu genom Jesu Kristi blod. Jag tror att han kan bli frälst.

Mycket av det manliga ledarskapet i denna så kallade kyrka, inklusive huvud pastorn och en diakon, visade sig vara gay och drog från sina familjer och barn för den homosexuella livsstilen. Min styv pappa tillsammans med huvud pastorn, innan han visat sig vara hemligt homosexuell, fortsatte att flytta oss till Charlotte, NC för att arbeta för Jim Bakkers PTL Club. Min styvfader var hans PR-kille på PTL i några år; ända fram till mr. Bakkers sexuella skandaleffekter. Min styv pappa fortsatte att missbruka mig under "Guds myndighet", och min mor tillät det i tystnad.

Genom Guds nåd flydde jag honom, till min riktiga pappa som tonåring. Men jag blev en alkoholist och var på väg mot självmord. Herren i sin stora barmhärtighet ledde mig till Hans ord vid 19 års ålder, och jag visste, trots dessa människors ondska, att Jesus Kristus var riktig och var Gud. Han är och var den första och den sista, början och slutet.

Detta var den allra första skriften jag läste, och Gud använde det för att andas livet i min döda, alkoholdränkta själ: (Länk längst ner översatt)

Jag fick några fantastiska kristna vänner på college men nu är de bokstavligen alla förlorade i Bethel / IHOP / Antioch-kulterna. De frossar i falska profetior och de giriga men karismatiska lögnare som förkunnar dem (Kris Vallotton är en favorit). De har avvisat Guds ord och har också avvisat mig som en betrodd vän och givaren av den svåra, men kärleksfulla, sanningen.

Slutsatsen för två av mina käraste vänner var att de valde inhemsk fred och äktenskaplig harmoni över sin plikt som ledare och beskyddare av sina familjers andliga liv. Deras fruar hade blivit djupt sårade eller förkastade av sina fäder när de var unga, så när dessa dyrbara kvinnorna blev andligt förförda av dessa rörelser, allt smicker, emotionell musik, helande bön (SOZO), starka och självsäkra manliga ledare, så följde deras män helt enkelt efter in i det. Nu är de djupt inne; långt djupare än jag någonsin hade föreställt mig att de kunde vara i Satans dynga av vackra lögner.

De frodas av spänningen, av besökande profeter från Bethel som kommer till deras Antioch-filial i Oklahoma för att puffa upp dem med dumma fåfängligheter (jag har lyssnat på nätet) och instruerar dem att öva "profetera" på personen bredvid dem, Trots 2: e Peter 1: 20-21: s tydliga uttalande att profetia inte kan praktiseras.

Även om sammanhanget inte är en sexuell synd, kommer denna vers alltid att tänka på när jag tänker på vad de har valt över Guds ords sanning:

"Vem förändrade Guds sanning till en lögn, och dyrkade och tjänade det skapade mer än Skaparen, som är välsignad för evigt. Amen. "Rom 1:25

Problemet med NAR är att ledarna och de dyrbara fåren följer det skapade, männen, över Guds sanning och hans tydliga röst till oss genom Ordet. Det är problemet. Så få läser det för sig själva, rad för rad, sida för sida. Det är roligare att lyssna på en undervisning av det heta nya paret som Bethel marknadsför, eller den coola mamma som leder IF-samlingen.

Priset min fru och jag fick betala var väldigt högt i världslig mening. Vi har förlorat otaliga vänner, och har blivit hånade och förlöjligade för att vi tror på skrifterna hellre än detta "nya drag" av anden. Det gör ont ibland, men i skrifterna finns stor tröst, och för mig finns ingen större tröst än Filippinerna 3: 7-14. Vi ska glömma vad som ligger bakom och nå fram till vad som är framåt; Vi ska pressa mot målet att vinna priset som Gud har kallade oss himmelska i Kristus Jesus.

http://www.piratechristian.com/berean-examiner/leaving-the-nar-church-jacks-story

LÄNK:

Vid 18 års ålder togs jag ut från college av min far med bara några timmars varsel. Jag skickades för att bo med en släkting som jag inte var nära, för att försöka få ihop mitt liv i en ny miljö. Jag var en D + / C-student, en bortom kontroll hets (hets som i hetsätning, men problemet var sprit) supare, jag hade inget hopp, inga vänner och ingen framtid. Jag hade aldrig riktigt sökt Gud, men jag visste från det som varit en katastrofal barndom fylld av hycklande och misshandlande "kristna", att på något sätt var Jesus Kristus verklig. Så den dag jag anlände till norra Virginia för att leva med dessa släktingar, bad jag om en Bibel. Jag visste inte vad jag skulle läsa eller vad jag skulle tänka när jag läste den, men jag öppnade den på Psalm 1 och bad något liknande; Herre, gör den här boken mer än bara berättelser om fiskare. Gör den verklig och lär mig ... tack, så läste jag:

Ps1:1-3 Säll är den man som inte vandrar i de ogudaktigas råd och inte heller träder in på syndarens väg, ej heller sitter där bespottare sitter, utan har sin lust i Herrens lag och tänker på Hans lag både dag och natt. Han är som ett träd planterat vid vattenbäckar, vilket bär sin frukt i sin tid och vars löv inte vissnar; och allt vad han gör, det lyckas väl.”

... Och livet, och ljuset, och hopp och fred översvämmade min trasiga själ. Herren själv hade instruerat mig omedelbart med sitt ord och lärde mig exakt hur jag borde leva. Genom denna vackra passage berättade han mig försiktigt, men tydligt, att ta mitt fokus bort från män och att placera det på Hans ord och att äta och dricka och andas dessa ord hela dagen varje dag.

Till denna dag, 28 år senare - när jag sitter,- reser mig upp,- vilar,- medans jag kör,- när jag surfar,- joggar,. Vaknar,. Jobbar, -- de skrifter som jag har memorerat är som; mitt andetag,- ebb och flod,- genom min mun, mitt sinne och mitt hjärta. Och jag fortsätter att be Herren att översätta sina vackra ord in i livet så att jag kan älska de som han har gett mig att älska och så att jag kan förkunna Hans frälsningsarbete i kraft och fred till det folk som han placerar i min väg ... varhelst jag går.

https://followingjesuschrist3.com/2014/10/07/favorite-scriptures-2-meditate-on-the-word-day-and-night-psalm-11-3/




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varför jag Carla lämnade det lesbiska livet bakom mig.

Ett lesbiskt par omvände sig. Det är roligt att de fortfarande använder vår bild för att representera samkön ad "kärlek". För...