onsdag 22 maj 2019

Derrick; jag kom ur Nya Apostoliska Reformationen

Lämnade en NAR församling: Derrick’s story
Inlagd av Amy Spreeman 19 mars 2017

"Frukten av denna rörelse är förstörelse. Det är sant, men när du är i det kan du inte se vad som är fel. Du tror, "åh, det är bara ett annat sätt att titta på den versen." Du inser inte den fulla omfattningen av alla läror som de lär ut. "

Derrick är från UK och introducerades till N.A.R. Av en kvinnlig släkting som gifte sig med en "profet". Därifrån föll Derrick in i en mörk värld av demoniska erfarenheter och läror som är motsatta till det sanna evangeliet om Kristus.

Miljoner runt om i världen luras. I denna serie vill jag ta läsare bortom läroboken om vad som är förklaringen till den nya apostoliska reformationsrörelsen genom de personliga erfarenheterna från dem som har varit där och vad som hände när Gud öppnade sina ögon för sanningen.

Här är Derrick´s historia i hans egna ord.

Jag hade en släkting, Emma, som bodde flera städer bort. Under hennes yngre år var hon en mycket kärleksfull kristen kvinna som var helt överlåten till sina barn. Hon arbetade hårt och långa timmar för att stödja dem. Vid en tidpunkt bestämde hon sig för att vanlig kristendom inte var tillräckligt för henne (även fast hon gick till en bra kyrka). Hon blev plötsligt involverad i NAR läror. Jag kommer ihåg att hon diskuterade hur hon gick till blötläggande bönemöten hela tiden. Vid en tidpunkt träffade hon en man, David, vid ett av dessa möten. David var en självutnämnd evangelist och profet.

Mot deras pastors önskemål gifte de sig efter att de bara umgåtts i tre månader. Många i familjen var chockade, och jag tror lite förvirrad. Strax efter gjorde de flera resor till Toronto för att få "överföring" av en "ande" som de kallade som den Helige Ande. Vissa människor i min familj tänkte, "wow, de låter som om de är så brinnande för Gud!"

De lyssnade på lokala självutnämnda profeter som lärde dem om sina "dröm öden" och "framtida tjänst". De berättade för några av mina släktingar om NAR församlingar i vår region, och det var så jag blev bekant med den udda doktrinen. Jag deltog i en NAR kyrka i flera år.

Vid den tiden arbetade de och bodde på samma plats, som gästgivare. Ägaren till Värdshuset var kristen, och han var inte road av alla deras ansträngningar att överföra saker på gästerna. Han sa till dem att stoppa det, men de blev förolämpade: Hur kunde någon vilja stoppa anden?

Vid ett profetiskt infall, från vilket jag med största sannolikhet skulle säga vara en falsk profet, packade de sina väskor och flyttade långt bort. Den här falska profeten hade hävdat att jag skulle köra över någon med någon jordbruksutrustning vi ägde, men det hände aldrig.

Dave och Emma hade nu inget skydd, inget tak och inga kläder; bara en lastbil som de hade hyrt. De berättade för alla att det var deras "gudomliga kallelse" att vara i frontlinjen av vad Gud gör. "I grund och botten var de hemlösa med titeln" förkunnare ". Några svalde utnämningen krok och sänke och gav dem pengar. Andra gav för att de kände sig dåliga. Dave och Emma hävdade att de hade alla avsikter att hitta ett jobb, men de gjorde det inte. De besökte möte efter möte för att få "överföringar".

Dave och Emma gick in i Joel's Armé and Manifesterande Söner´s doktriner krok, lina och sänke, tillsammans med Shemitah och alla andra NAR idéer där ute. Vid ett tillfälle yrade de över hur fantastiska "The Shack" och "Jesus Calling" var. Några av de andra udda böckerna som de ville ge oss när vi besökte dem fick en varningsflagg att gå upp. En var av en östlig tänkare som var helt tydligt demoniserad. De predikade en annan Jesus än Skriften.

Så småningom tog deras pengar slut, och de fick ett vräkningsmeddelande. Dave och Emma flyttade närmare ett NAR centrum (det vill säga en av de största NAR medlemsförbunden) och blev mer involverad i helanderum, SOZO, heter det. De hade flera teofostiska sessioner, ingen av dem verkade fungera eftersom de behövde gå tillbaka.

En av mina släktingar skulle ständigt "manifestera", knycka, rycka och skrika. Det såg inte bra ut, det såg ut smärtsamt och hemskt ut. Jag frågade mig själv - om Gud inte är förvirringens författarens, om Andens frukt verkligen är självkontroll, vad är då detta? Det såg ut som en konstig frukt. De besökte vårt hem av och till och gav mig flera falska profetior. Jag tänkte inte på att inte tillåta dem be för mig. I ett fall ledde ett av de falska ord som de gav mig mig till ett mycket destruktivt förhållande som jag hängde mig fast vid alldeles för länge, för personen var en del av det falska profetiska ordet.

Åren gick och de påverkade stort, och orsakade att en stor del av min familj blev involverad i NAR doktrinen. De var kära i Bob Jones, Mike Bickle och liknande. Det verkade som att ju mer falskt och långt ut det befann sig, desto mer spännande var det. Jag kommer ihåg att jag lyssnade på Bob och Mike's ökända 9 disc serie om IHOP-doktrinen och trodde att det var konstigt (jag var äldste vid den tiden). Det var en av de sakerna som de lämnade i vårt hus, för det var bara så fantastiskt att vi var tvungna att höra det. Jag började gå till kyrkan mindre (vilket var bra i det här fallet!). Jag hade en släkting som gick till IHOP och de blev mycket ovänliga och självrättfärdiga efteråt, som om de var en del av den "nya rasen" och resten av oss var hedningar! När mina släktingar besökte försökte de att trycka på alla som de träffade för att få barn (till Joels armé så klart). Det var otäckt och konstigt.

Sedan jag börjat gå till kyrkan till och från, började jag se en del av den udda doktrinen och hur det inte var förståeligt. Min pastor var en del av NAR nätverket och predikade bara välstånd och om hur rik han var 24/7 (dygnet runt). Det var antingen det eller något om Cindy Jacobs, Heidi Baker eller andra NAR kompisar, och självklart "Herrens ord!", Förutom det faktum att det inte är Bibeln. De slutade prata om helvetet och omvändelse. Under de många åren jag deltog i kommer jag bara ihåg ett budskap över huvud taget om helvetet. Jag blev riktigt trött på det årliga tremånadersmeddelandet om att ge. Kyrkan var i fruktansvärt skuld och det handlade naturligtvis om hur rik pastorn var. Jag hade fått nog. Jag lämnade kyrkan och började delta i en mer traditionell takt. Under tiden sögs fler och fler av mina släktingar in i NAR cirkeln.

Det var e fläkt av friskt luft att vara utanför NAR. Jag kände mig som om jag växte igen som kristen efter alla år av inte ha gjort det. Ändå låg effekterna av NAR kvar på mig, allt som ofta, kunde jag tänka på de falska profetiorna som folk gett mig och undrade om de hade rätt eller inte. Det gjorde mig deprimerad, eftersom många av dem lovat mig ett bättre liv. Jag undrade om jag hade gjort något fel, eller om jag gjort Gud missnöjd på något sätt. Så småningom befann jag mig i en fin reformerad kyrka som hjälpte mig mycket. Det var bra att höra Bibeln predikas. På grund av det kunde jag svara på en av min väns många frågor om kristendomen, och så småningom kom han tillbaka till tron efter att ha övergivit den. Min 100% avvisning av NAR skedde sakta men.

Efter att ha varit borta från denna ”udda boll´s” doktrin ett tag kom några släktingar till besök under en ganska hemsk tid i mitt liv. De ville be för mig och lägga händer på mig, vilket jag bad dem att inte göra. När de försökte tvinga sina händer på mig, kunde jag känna något på mig – som inte var av Gud, det försökte få på /komma in i mig. Jag sa till dem ett kraftfulla "nej snälla lägg inte era händer på mig", och de insisterade på att försöka, så jag fortsatte att trycka dem ifrån mig, obehagligt, så vad nu denna sak var kom inte på mig. Hela situationen skrämde mig ut. En normal kristen skulle inte tvinga sina händer på dig under bön, särskilt om du bad dem att inte göra det.

Det var det sista strået. Dessa människor hör inte från Gud och motiveras helt klart av något annat - någon "sak" från någon annanstans som är falsk och otäck. Jag började undersöka mer och mer om NAR doktrinen. Det var som en burk med maskar. Jag hittade några riktigt bra resurser så jag kunde jämföra det med den new age, som jag tycker är kritisk. Jag var tvungen att ångra mig och be Gud om att förlåta mig för att jag velat tro på några udda profetior som folk hade gett mig och att låta mig vara föremål för falsk lära. Efter det var det mycket lättare att se hur NAR är falskt eller rent av helt ondskefullt.

Människor i dessa kyrkor vill ha "mer" av Gud. Guds nåd är inte tillräcklig. Departementets avgudar, som verkar för Gud, eller till och med gör sig ett namn åt sig själva i kristna kretsar dominerar dagens församlingar. De dyrkar manifestationer och härlighets moln, inte Jesus. Det finns ingen ånger från synden - som blir sekundär mot allt annat.

Frukten av denna rörelse är förstörelse. Det är sant, även om du medans du är i det, inte kan se vad som är fel. Du tror "åh det är bara ett annat sätt att titta på den versen." Du inser inte den fulla omfattningen av alla doktriner, som de lär ut. Även om du är vältränad i Skriften, måste du göra en undersökning och se om de tolkar Herrens bön på samma sätt som du "ditt rike kommer din vilja bli gjort". De tar det som Jesu aggressiva jordiska rike, inte som det framtida kungariket, ignorerar alla andra verser om hur kristna inte ska överta jorden fysiskt. Det är långsamt och vilseledande det sätt som läran kryper in. Jag tror att många i dessa kyrkor inte känner till den fulla utsträckningen av falskheten. De äter bitar av det tills de börjar spruta ut samma icke-sanningar. I de värsta fallen går de för att sitta under en viss apostel som hör till rörelsen och sedan börjar de största och mest massiva bedrägerierna.

http://bereanresearch.org/leaving-nar-church-derricks-story/







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varför jag Carla lämnade det lesbiska livet bakom mig.

Ett lesbiskt par omvände sig. Det är roligt att de fortfarande använder vår bild för att representera samkön ad "kärlek". För...