onsdag 22 maj 2019

Katie; jag kom ur Nya Apostoliska Reformationen

Dessa Bereaner var ädlare till sinnes än judarna i Tessalonika; de tog emot ordet med all villighet, och rannsakade var dag skrifterna för att se om det förhöll sig så som det nu sades Apg 17:11


Lämnandet av en NAR församling Katie´s historia
25 Januari 2017


"Vi fick höra att känna obehag innebar att vi hade fått ett genombrott i vad Gud hade för oss på andra sidan ..."


Katie växte upp i Nya Zeeland, där den nya apostoliska reformationen och dess mystiska läror smittar många kyrkor. Hennes speciella kyrka sysslade med trosrörelsen, SOZO och Patricia Kings profetiska inflytande.


Hon har tillåtit mig att dela sin historia i en serie om en snabbt växande rörelse som heter New Apostolic Reformation, eller NAR förkortat. Kärnan är en anti-biblisk förfalskning som låter nästan som den bibliska kristendomen.


I denna serie vill jag ta läsare bortom textboken om vad som är förklaringen till den nya apostoliska reformationsrörelsen genom de personliga erfarenheterna från dem som har varit där och vad som hände när Gud öppnade deras ögon för sanningen.


Detta är Katie´s historia med hennes egna ord:


Jag växte upp i ett kristet hushåll, där min mamma älskade Jesus (och fortfarande gör) väldigt mycket. Hon berättade om honom och hur han dog för att rädda mig, och jag gav mitt hjärta till honom när jag var 4 eller 5.
Som familj deltog vi i en bra sund kyrka, men kyrkan föll på grund av att pastorn var oense med någon ny undervisning som de större kyrkorna introducerade. Kyrkan vi deltog var under Apostlagärningarnas kyrko- banér (i Nya Zeeland), och har sedan dess varit kraftigt influerade av NAR och sökande-drivande undervisningar.


Mina tonår spenderades inte med att gå till kyrkan eller ens att bekänna sig vara kristen. Men 2014 när jag var 27 började jag tänka på hela denna "Gud sak" och jag överlät på nytt mitt liv till Jesus.
Efter detta bestämde jag att jag behövde hitta en kyrka – för det är dit kristna gå, eller hur?
(Jag vill lägga till att min mamma hade varit borta från kyrkan hela tiden också, men hon har alltid älskat Herren trots att hon inte regelbundet gick till en kyrka. Hon började besöka lokala kyrkor samtidigt som mig).


Det här var också första gången någon hade berättat om YWAM (Youth With A Mission = ungdom med mission) och föreslagit att jag kanske också skulle gå en ”Discipleship Training School = lärjunge tränings skola” där jag skulle lära mig att höra Guds röst, växa djupare med Honom och sedan gå ut till en utvecklande nation för att dela med mig av de goda nyheterna om Jesus. Det hela lät ganska "kristet" i mina öron!


Detta var min första gång i en organiserad religiös grupp och att säga att jag var överväldigad är en underdrift! Den första natten jag var där hade vi en grupp tillbedjans tid inklusive att tala i tungor, profetera, och från mitt perspektiv en hel massa saker som gjorde att jag kände mig obekväm. Men jag trodde att det här var vad det handlade om att vara en kristen. Vi fick höra att obehaglig innebar att vi fått genombrott för vad Gud hade för oss på andra sidan.


På den andra dagen i mitt 5-månaders äventyr, efter att ha bett största delen av föregående natt över hur jag kände det, bestämde jag mig för att jag självklart inte var lika kristen som jag trodde jag var och att det bästa ja kunde göra skulle vara att lämna, gå med i en kyrka och kanske komma tillbaka när jag hade fått ett djupare liv med Gud. Jag är så tacksam att Gud gjorde mig till en bestämd person, för lämna YWAM var inte en lätt uppgift. De fick mig att känna som om jag kastade bort allt som Gud ville göra för mig, allt jag behövde bli läkt från skulle inte hända om jag lämnade etc. Men jag lämnade i alla fall!


Som jag nämnde förut hade min mamma vid denna tid besökt lokala kyrkor och hittat en riktigt "levande" och upptempo som hon trodde att jag kanske skulle gill. Där fanns många unga människor och alla var verkligen vänliga. Jag hängde på och älskade det. Sångarna var som vi sjöng på YWAM. (Jag vet nu att det här är främst Hillsong och Bethel musik.) Det var definitivt ett ställe jag skulle kunna "gå djupare med Gud". Eller det var så jag tänkte.


Det tog inte lång tid innan jag deltog i en hemgrupp som träffades varje vecka. Att profetera och tala i tungor var normen, och detta gjorde mig fortfarande obehaglig. Jag hade ingen aning varför, dessa människor var kristna, problemet var självklart jag själv.


Eftersom jag nyligen hade blivit en kristen, hade jag i princip inte läst något i Bibeln. Jag hade ingen aning om var man skulle börja, eller hur man läste den. Jag hoppades genom att gå med i en kyrka, så skulle kunna läsa min Bibel. Så alla mina obekväma känslor var bara det, känslor. Jag läste inte min Bibel för att veta något bättre.


I början av 2016 bestämde jag mig för att jag behövde bli döpt. Jag talade fortfarande inte i tungor och trodde kanske om jag blev döpt så skulle jag kunna göra det! Jag närmade mig en av pastorerna som hade haft hemgruppen, och hon berättade att de hade en dopdag som skulle vara på påskhelgen. Detta var runt tiden när Gud verkligen fräste mig, genom att öppna mina ögon för falskheten.


Efter min YWAM upplevelse och omgiven av "världsförändringar" i kyrkan trodde jag vad jag behövde var, att delta i en återupplivningsskola. Jag fyllde i pappersarbetet och var på väg att skicka mina $ 1300 insättning, när jag tänkte det var bäst att jag först fick reda på vad de tre veckorna innebär. När jag tittade på schemat såg jag ett ord som jag aldrig hade sett tidigare: SOZO. Jag tänkte, "vad i hela värden är en SOZO session?" Så jag googlade på det ... och jag blev chockad! Den lilla som jag hade läst min bibel berättade för mig att denna "session" inte alls var biblisk.


Jag upptäckte också att skolan drevs från en kyrka under banéret av de kyrkor som jag tillhörde, och ännu värre var att min ledande pastor var den nationella ledaren för dessa kyrkor. Skolans ledare driver sitt eget profetiska departement under Nya Zeelands kapitel för Patricia Kings XP tjänster!


Beväpnad med min chockerande information kontaktade jag min hemmagrupps pastor och frågade om jag kunde träffa henne och hennes man och förklara att jag hade stött på information som hindrade mig från att bli döpt genom ”New Life Churches = nya liv kyrkan”. Pastorn sa att det var bra, det fanns gott om andra möjligheter att bli döpt, och att hon skulle låta mig veta när hon var fri att prata. (10 månader senare och jag väntar fortfarande på att hon ska kontakta mig.)


Jag började undersöka Patricia King med cults.co.nz och det ledde mig att ta reda på Hillsong och Bethel. Jag blev vän med någon i USA som exponerade Bethel, och det var genom honom jag upptäckte Pirate Christian Radio. Jag är så tacksam att ha denna kopplingar eftersom jag (liksom andra), måste avprogrammera vad jag tagit för sanning.


Ord kan inte uttrycka hur tacksam jag är att Gud öppnade mina ögon och väckte mig innan jag drunknade i sökar-känslig, nämn det och kräv det, skräp som jag lyssnade på.
Jag upptäckte också att kyrkan jag deltog i kommer direkt från den senare regnrörelsen, som de stolt visar på deras hemsida.


Jag har försökt att prata med några av folket från kyrkan, men i slutändan ledde det till att jag skulle bli raderad från Facebook och till och med blockerad av förste pastor själv. Det har varit svårt att acceptera sådana avslag när jag i mitt hjärta verkligen sökte Gud och tog det jag matades som sanningen. Gud fortsätter att hjälpa mig med förlåtelse mot dem och jag ber att Gud ska öppna deras ögon också, särskilt pastorns, eftersom han har ett så stort inflytande över Nya Zeeland.


Mina föräldrar granskar nu vad de har lärt sig under ljuset av vad Skriften faktiskt säger (i sammanhanget självklart!). Vi är alla så mycket lyckligare, starkare i tron, och våra Biblar har aldrig använts så mycket!




http://www.piratechristian.com/berean-examiner/2017/1/leaving-the-nar-church-katies-story





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varför jag Carla lämnade det lesbiska livet bakom mig.

Ett lesbiskt par omvände sig. Det är roligt att de fortfarande använder vår bild för att representera samkön ad "kärlek". För...