onsdag 22 maj 2019

Hope; Jag kom ur Nya Apostoliska Reformationen



Min personliga förförelsehistoria
Hope Wingo 17/5 2016

Ha ingen delaktighet i mörkrets gärningar, som inte ger någon frukt, utan avslöja dem hellre” Ef 5:11

av Hope Wingo
Min historia inkluderar den Nya Apostoliska Rörelsen NAR och Gud Tv
följande är ett utdrag av en man; the dwelling place of God = Guds bostad av A.W. Tozer
Hur man prövar andarna!



Dessa är de tider som prövar människors själar! Anden har uttryckligen klargjort att i de sista tiderna ska några avfalla från tron, och följa efter bedragande andar och doktriner av demoner.; de ska ljuga och hyckla, deras samveten ska prövas med glödgat järn. Dessa dagar är över oss och vi kan inte undfly dem, vi måste segra i dess mitt, för sådan är Guds vilja om oss. Hur konstigt det än kan verka så är faran idag större för de brinnande kristna än för de ljumma och självbelåtna. Den som söker de bästa sakerna från gud är angelägna om att höra vem som än erbjuder ett sätt som han kan få dem. Han längtar efter någon ny erfarenhet, någon förhöjd vy av sanning, någon operation av Anden som höjer honom över döda nivån av religiös medelmåttighet han ser runt omkring sig, och därför är han redo att ge ett sympatiskt öra till det nya underbara i religionen, i synnerhet om den presenteras av någon med en attraktiv personlighet och ett rykte om överlägsen gudsfruktan.



Vår underbara Herre Jesus, den store Herden för sin flock, har inte lämnat sin flock i vargarnas våld. Han har gett oss sina skrifter, sin Helige Ande och naturliga observations medel, och han förväntar sig att vi nyttjar dessa till vår hjälp hela tiden.



Pröva allt behåll vad gott är, säger Paulus i 1 Tess 5:21

Mina älskade tro inte varje ande, utan pröva andarna, om de är av Gud, ty många falska profeter har gått ut i världen. 1 Joh 4:1

Herren varnade oss; Ta er till var för falska profeter som kommer till er i fårkläder, men inuti är glupande ulvar. Matt 7:15

Sedan la han till orden om hur de kan testas. Ni ska känna igen dem på deras frukt.



Jag upptäckte denna klassiska bok av A.W. Tozer kort efter att min prövning tagit slut. Med vad jag råkat ut för fortfarande så fräsch i minnet, förstod jag Tozer´s ord med full urskiljning och ny förståelse. För min historias del, vill jag att ni ska förstå att jag inte hade en dator förrän i slutet på 2011. När det gällde kristna program var jag helt i händerna på kabel Tv med TBN, Daystar och några andra kanaler. När jag urskiljde en röd varningsflagg i något av programmen, så bytte jag bara program till en annan pastor med en annan predikan. Det var bara en del av att se på kristen Tv. Jag kände inte till termen Ord av Tro =trosrörelsen, än mindre Nya Apostoliska Reformationen NAR. Jag visste bara att jag längtade efter Herren och ville ha allt jag kunde få från Honom. Vad jag inte visste vr att jag var den perfekta personen att falla för bedrägeri….Jag matchade Tozer´s kvalifikationer perfekt, i detta att jag hela tiden ville ha mer av gud, och vägrade nöja mig med ljummen kristendom! Jag ville ha allting jag kunde få!



2008 blev jag introducerad till God Tv en NAR kanal, och jag blev snabb beroende av den. Programmeringen, lovsångsmusiken, och pastorerna var helt annorlunda än de andra som jag var van vid. De var fascinerande och andligt lockande! Även musiken som ledd upp till reklamavbrotten var fängslande. Helt ärligt så kunde jag inte få nog av det. Lovsångsmusiken förförde tittarna ner i en djup andlig erfarenhet, genom fängslande repetitioner. Pastorerna pratade om djupa, profetiska saker de hört från Gud. Det tog inte lång tid förrän jag helt övergett de andra kanalerna för God Tv. Jag var helt blind till dess influenser.



De röda flaggorna fanns där från början. Jag upptäckte att de andliga erfarenheterna verkade dominera de flesta predikningarna, medans omvändelse och vikten av en personlig relation med Jesus inte nämndes alls. Det var historier om änglakontakter, olja som droppade från talares fötter, fjädrar och guldstoft som föll över tillbedjarna, regn som föll inomhus, och övernaturliga juveler blev funna över hela kyrkan. Tack vare min starka kristna uppväxt, så visste jag att dessa inte kom från Gud, men jag var så fängslad av alltihop, att jag fortsatte titta. Det var spännande jämfört med de pengagiriga falska helbrägdagörarna som var på andra kristna kanaler.



En kväll på min väg hem från jobbet, hörde jag en predikan på radion som talade om, ”jag har ingen aning om vad”, men, när jag kom hem och satte på tv´n, så var det första som kom ut ur pastorns mun, ”om du just hört…. Så är du en av oss” Och hur skulle jag kunna motstå en sån bekräftelse? Det fick mig att känna mig så accepterad.



Låt mig pausa och säga, genom att tillåta att denna programmering fick fortsätta, så gav jag Satan en öppen dörr. När jag från början såg de röda flaggorna så borde jag inte ignorerat dem. Jag borde nekat till denna falska doktrin att komma in, men jag valde att ignorera varningssignalerna.



En annan kväll efter arbetet, fann jag efter att ha satt på tv´n en kvinna som introducerade ett speciellt träningsprogram, som var tillgängligt genom hennes tjänst. Medans hon talade såg jag tv´n försvinna runt henne, och lämna bara hennes ansikte i rummet. Hon fortsatte förklara hur vi kunde beställa detta program. Jag var inte rädd för henne. Eftersom jag omgivit mig med bedragare i månader, så tänkte jag, detta måste definitivt vara från Gud. Jag beställde serien, och några få dagar senare kom dom med posten, och jag började lyssna till dem. Nr jag kom till mitten av serien och insåg vad det handlade om, så var jag bokstavligen chockerd. Det var demoniskt, ängladyrkan, astral projektion genom att säga att man bad för andra. Ja, vi kunde gå till dem! Vi kunde också sväva över andra länder medans vi bad för dem. Vi kunde lämna våra kroppar och gå in i tredje himlen ”third heaven” länken innehåller den riktiga undervisningen. (koms åt via originalet) Det var rent ut sagt Sataniskt!



Istället för att slänga skräpet, beslutade jag mig för att lysna en gång till, sedan igen, om och om igen. Jag hade blivit helt fängslad av dem. Några veckor senare när jag gått igenom lektionerna flera gånger, så försökte jag göra det de föreslog, genom att inbjuda en ängel att uppenbara sig i rummet, även fast jag egentligen visste att Bibeln varnar för detta. Jag lyssnade på musiken som de hade försett mig med, medans jag försökte erfara att gå till himlen med dem. Jag försökte också inbilla min ande, att gå in till andra personers hus för att be för dem.



Kort därefter började jag få många intensiva drömmar och dagtids blixtvisioner. Jag såg änglar, och hörde röster. Även fast jag visste bättre, försökte jag intala mig själv att dessa var Gudomlig manifestationer, som jag tidigare på något sätt missat i mitt kristna liv. I det fysiska började flockar av gamar sväva över mitt hus. Om jag stod utomhus, började de cirkla över mig och kasta sina skuggor på mig, en i taget. En dag när jag kom tillbaka från stan jag var kanske 7 km hemifrån, såga jag en flock av ungefär 100 av dessa fåglar sväva över mitt hus. En annan gång hörde jag en krasch utanför mitt bakre fönster, när en hel flock krossade en trädgren på min bakgård. Jag lärdemig senare att fåglar ofta representerade demoner och onda andar. (orena fåglar är en bild på detta, egen anmärkning)



En dag när jag var på väg mot min ytterdörr, så kände jag en snärt på min rygg, som om en förälder just snärtat till ett barn. Detta skrämde mig något fruktansvärt, eftersom jag insåg att jag just kommit in i en värld jag inte ville vara i. Demoner, hade fått tillåtelse att röra mig. När detta hände visste jag att det bara skulle bli värre, så samma dag, slängde jag allt material som jag mottagit från denna tjänst, jag rensade huset och slängde det mesta av mina nutida kristna musik cd.



Det var nu som det spel ja spelat med Gud, var över, och jag var tvungen att ta ett beslut, om vem jag tillhörde och skulle följa. Genom att göra det, så ropade jag desperat efter Jesus, den Jesus som jag känt som barn. Även så, så tog det månader, och jag menar månader, att komma tillbaka in i en riktig relation med Herren. Det skrämmer mig fortfarande när jag tänker på att jag tillät detta bedrägeri in i mitt liv. Jag hade trots allt en grund i biblisk sanning sedan barnsben.



Lät mig gå tillbaka till när jag slängde cd´n i soptunnan. Detta satte igång en attack, ett satanisk raseri som varade de kommande månaderna. Jag såg demoniska ansikten i molnen, träden, buskarna. Reflektionerna, i nästan allting annat också, hela dagarna dag efter dag. Dessa andar förföljde mig. De var obevekliga i sitt plågande, och de tog all min sinnesfrid iväg från mig. Jag lärde mig att ha musik på hela tiden, för att stänga ute det mentala oljudet, speciellt när jag skulle försöka sova. Jag var helt söndertrasad, från vett och sans, både mentalt och psykiskt.



Plågan började så småningom lugna ner sig, genom att jag fullt ut överlät mig till Jesus igen. Jag kunde inte göra någonting annat än att kasta mig in i ordet ” Överlåt dig därför till gud, motstå djävulen och han ska fly ifrån dig. Jak 4:



I mina ansträngningar att få detta att hända, så tog jag beslutet att ignorera djävulen och detta förföljande. Så jag slutade titta upp mot skyn och vägrade ge till känna de onda ansikten som jag kunde se där. När jag såg en av dem, så gick jag åt ett annat håll. Jag visste att detta hänt på grund av mina egna val, att jag tillåtit häxkraft in i mitt hus, och jag omvände mig helhjärtat från det. Jag läste Bibeln och fylde mitt sinne med ordet, varje chans jag fick. Jag bad konstant. Och till slut en dag, slog det mig att jag inte sett dem på ett tag. Det hade tagit månader, men de var borta. Helt borta!



Idag är jag väl medveten om många olika former av bedrägeri, som jag inte visste något om för bara några år sedan. Jag känner igen the emergent = den framväxande, NAR, sökarvänliga, trosrörelse, den syftesdrvina, med många flera. Jesus skämtade inte, Vi måste pröva andarna. Förförelse och bedrägeri är överallt idag.`Och vad sa han i Matt 24 angående vår tid. Bli inte bedragen!



Jag vill lägga till att jag inte kan bevisa att NAR lärare tillåter denna träning så här fullt ut i sina församlingar. Även så, så skriker det högt att God Tv sänder både NAR och häxkraft, och jag har ännu inte hört pastorerna på den kanalen vända sig emot det. Helt klart är det så, att när tecken och under, och erfarenhetsbaserade doktriner predikas i stället för bibliska doktriner, så kommer andra former av bedrägeri att accepteras också.



Jag inser att jag öppnat upp mig själv till att bli förlöjligad genom att berätta min historia, men jag vet också att vi lever i ändens tid, och många andra kristna har frestats att falla för samma bedrägeri. Förhoppningsvis kan min historia bespara någon annan att genomgå samma saker som jag gick igenom. Du behöver veta att; Gud kommer tillåta att du blir fascinerad till döds, även till evig död. Det är upp till dig att se till att du inte blir bedragen. Du hittar sanningen i Hans ord, där det alltid varit.



För att repetera A.W. Tozer´s ord; ”Han förväntar sig att vi tar oss till vara” Läs Joh 5:18-21



Matt 7:15 Se upp för falska profeter som kommer till er i fårakläder men inombords är som glupande ulvar.

Matt 24:24 För det ska komma falska Kristusfigurer, och falska profeter, och de ska göra stora tecken och under; så mycket, att om möjligt ven de utvalda ska bli förförda.

1John 4:1 Älskade tro inte varje ande, utan pröva andarna, om de är ifrån Gud; för många falsk profeter har gått ut i världen.

2 Tim 3:13- Men onda människor och förförare ska gå allt längre i sin ondska; de ska förvilla andra och själva bli förvillade.

1 John 5:18Vi vet att var och en som är född av Gud, syndar inte, för den som är född av Gud tar sig till vara, och den onde kommer inte vid honom.


länken numera onåbar, har försökt leta på annat ställe utan lycka.
https://1way2yahweh.wordpress.com/2016/05/17/my-personal-story-of-deception/

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varför jag Carla lämnade det lesbiska livet bakom mig.

Ett lesbiskt par omvände sig. Det är roligt att de fortfarande använder vår bild för att representera samkön ad "kärlek". För...