onsdag 22 maj 2019

Malcolm; Jag kom ur Nya Apostoliska Reformationen


Dessa Bereaner var ädlare till sinnes än de i Tessalonikien, det tog emot ordet med villighet och studerade var dag skrifterna för att se om det förhöll sig så, som de nu hörde. Apg 17:11”


LÄMNANDET AV NAR MALCOLM´S HISTORIA




Jag växte upp i ett kristet hem, med tre syskon, och underbara gudfruktiga föräldrar. Mina föräldrar blev frälsta när de var nygifta, och de hamnade med detsamma i en NAR församling, men den kallades inte så då, eftersom detta var på 80-talet.


Av de historier de berättat för oss barn, så var deras erfarenheter precis så bisarra och demoniska som NAR är idag. De har berättat att vad de såg för 30 år sedan, är exakt samma sort djävulska/ondskefulla manipulation , och misshandel av pastorer som det var i deras tidigare år av tro av entusiastisk tro. De gick till denna före-NAR församling i ungefär 12 år, innan jag föddes. Men mina äldre syskon kommer ihåg det väl, och församlingen är fortfarande levande och aktiv i vårt samhälle idag, lika galen som alltid.


Mina föräldrar var aktivt involverade i många delar av församlingens verksamhet, och de blev också falskt anklagade för många saker. De lämnade, de blev utsparkade. Överpastorn och de andra pastorerna, som var självutnämnda profeter, ljög för församlingen om min föräldrars intentioner.




Efter detta hittade de en helt ny församling i vår stad. Den hade tagits över av en ung pastor, som just kommit tillbaka från en Karismatisk Bibelskola, och han hade också misshandlats i den församling som mina föräldrar lämnat. Så de fick omedelbar kontakt, och kände med och för honom på en gång. Om igen blev mina föräldrar mycket involverade i församlingslivet, de hade nyckel till församlingen, ledde lovsång, Bibelstudier, och barnundervisning. När vi syskon växte upp, så blev vi med väldigt engagerade i församlingen.


Hans församling var inte öppet NAR, som den andra församlingen, men de hade inga formella doktriner, inga trossatser, inga konfessionella anslutningar, och ingen sorts ansvarighet över huvud taget. De tyckte vad som helst, av vem som helst, även om det galna aspekterna och andliga uppvaknandet, inte ledde oss dit ofta, så hände det ändå emellanåt.


Av och till kom en väldigt karismatisk pastor och gästpredikade, och hde de stora klassiska samlingen runt altarringen i NAR stil. Denna församling blev väldigt populär, och växte fort från 100 till 4-500 på bara 7-10 år. De självutnämnda pastorerna (de fanns ingen äldstekår, av rädsla för att inbjuda en religiös ande) sa att vi skulle bygga en ny byggnad. De kallade till söndag kvälls möte, och la fram ritningarna på detta nya kyrkbygge, vilket var massivt. Ingen av oss röstade om det skulle byggas eller ej, det sas bara att Gud ville få det gjort. Pastorns kontor var ett klassiskt vision/rollfördelningskontor.




Bygget uppfördes och alla hjälpte till frivilligt, även om finanserna var stängda för inblick. Ingen hade rätt att veta hur mycket pengar som gick vart, men det räknades med att du gav ditt tionde. Det undervisades från skriften att om vi inte gav, så skulle vi bli förbannade. Församlingen växte lite till, och det var ”det stället där saker hände”, stadens inneställe under några år, mestadels på grund av den skinande nya byggnaden.


Gudstjänsterna fortsatte att fungera, och det blev mer och mer avslappnat. Alla kunde störa en predikan, ta en mikrofon och ge ett ord från Herren. Detta blev mer och mer vanligt, och pastorerna älskade det! Några få liknande pastorer kom och försvann, men de jag kände, är fortfarande kvar, där YWAM = youth with a mission = ungdom med en misssion, missionärer, NAR lärare och troende. De började ta in litteratur från kända NAR förkunnare, Hillson, Bethel church, New Life church, et.c. Det smög sig in genom musik kulturen och tiden för tillbedjan.




Vi följde med i det, sjöng sångerna, hjälpte till att leda de karismatiska tillbedjan där folk blev fyllda av den Helige Ande. Men en dag blev vi tillsagda att kolla igenom en speciell sorts falsk undervisning från Bethel, och tillsagda av några vänner att ta det till oss. Vid denna tid är jag 19 år gammal, jag hade vuxit upp i denna församling, och tänkte att detta var det näst bästa i jämförelse med en Biblisk nytestamentlig församling. Mina föräldrar och jag tittade på dessa videos på youtube, som vi fått berättat för oss om. Mina föräldrar fick omedelbart en ”flashback = tillbakablick” till den kyrka de lämnat ca 20 år tidigare, och insåg att denna församling var på väg mot samma hyper karismatiska håll.


Vi föredrog att vara mer moderat karismatiska, men som vi lärde oss efter mycket efterforskning, så är det omöjligt att vara karismatisk, utan att det leder tillbaks till NAR och dess karismatiska undervisning, av gåvor, som blivit extrapolerade och vridna ut ur sitt kontext av skrifterna.


När vi snubblade på falsk undervisning på youtube, som SOZO bön, blötläggning och eldtunnlar, snubblade vi på Chris Rosebrough, som krossade allt av det på ungefär en timma, på sitt ”kämpa för tro” program, Vi var fast!


Vi klamrade oss fast i denna församling ett år till, och hoppades att vi skulle kunna influera pastorerna och de andra som betjänade församlingen till omvändelse, och vända sig bort från dessa falska doktriner. Eftersom församlingen inte egentligen undervisade någonting i alla fall, så var det verkligen inte för sent i våra ögon. Vi hade satts fria och vi försökte dela denna frihet med andra i församlingen, men det stods emot. Och efter ett år, gav vi fullständigt upp.




Jag har gått till den församlingen sedan jag föddes, det var allt jag kände till. Vi började avprogrammera och avprogrammera, speciellt mina föräldrar, som varit fast i Karismatisk galenhet i 30 år. Jag var så avskräckt, men just innan jag tog avsked från församlingen, så skrev jag in mig på Bibelskola. Det är en legitim skola, som är väl känd för att undervisa med förklarande metoder. Jag tänkte att kanske min pastor som kände mig sedan jg föddes, som döpt mig, och såg mig växa upp i sin församling skulle vara lite intresserad i vad jag ville göra, och kanske vilja diskutera om sin erfarenhet av Bibelskola med mig, som en mentor. Men nej, det hände inte.


Jag hade dokumentation från min skola som behövde signeras av en pastor för mitt frivillig arbete, som visade på att jag var involverad i en församling. En av mina pastorer tog dokumentet, och medans han signerade det, så förringade han det, och sa att det såg ut som om det kom från en grundskola. Jag kände mig som en sparkad hund! Jag visste på en gång att jag inte längre var välkommen i den församlingen, efter att ha varit med där hela mitt liv, född in i dess gemenskap. Jag kom senare på att det förmodligen var för att de själva inte hade någon formell träning som pastorer, och inte tyckte Bibelskola var egentligen värt någonting.




Vi lämnade ledsna och konfunderade. Men ju längre vi varit ifrån 18 månader nu desto mer fria är vi, och desto mer sektlikt verkar det stället för oss, när vi talar med folk som fortfarande går dit. Jag har efter detta hittat en församling som undervisar från de sanna trossatserna, och de sanna doktrinerna. (tänk dig det!) Det undervisar med förklarande metoder, och checkar igenom varenda bok som kommer innanför dörrarna, innan den får användas på något sätt. De vördar verkligen Guds ord, och respekterar det, genom att inte praktisera vilda saker av köttet som är utom skriftliga.




Jag har satts fri. Och jg har älskats av en sann kyrka, som verkligen praktiserar och undervisar det sanna evangeliet, hellre än lagens bojor, som jag varit utsatt för hela mitt liv i min förra församling. Jag har aldrig känt mig så fri, genom att bara helt enkelt studera Guds ord, se lagen och evangeliet arbeta hnd i hand, ingen utan den andra.


Så till de av er som är i processen att lämna en NAR eller NAR influerad församling, vänta inte/tveka inte längre. Jag vet att det är jobbigt att lämna vänner bakom sig. Det känns som om mina gamla vänner skyr mig, men jag har också så mycket frihet i Kristus, och mina nya bräder och systrar i Herren i min nya församling känner igen sig, och har haft liknande erfarenheter. Det finns fortfarande bra kyrkor där ute.


Försök inte förändra den församling du är i, bara Herren kan det. Jag har funnit sån tröst i att läsa uppenbarelseboken, och de sju breven. Jesus har redan adresserat problemen som existerar i kyrkan/församlingen och kallar dem till omvändelse. Vi behöver bara ta oss därifrån, flytta oss ur vägen och låta Honom dram dem till sanningen.




http://www.piratechristian.com/berean-examiner/2017/1/leaving-the-nar-church-malcolms-
story

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varför jag Carla lämnade det lesbiska livet bakom mig.

Ett lesbiskt par omvände sig. Det är roligt att de fortfarande använder vår bild för att representera samkön ad "kärlek". För...